Ga naar de inhoud

Zet de kerkdeur open

De Gereformeerde Ichtuskerk in Meerkerk maakte gebruik van de ‘Er is Hoop’-toolkit om de eigen gemeente te versterken en het Evangelie te verspreiden. Commissielid Liesbeth Oskam legt uit wat voor diensten dit zijn: “De naam zegt het eigenlijk al: iedereen is welkom. Het zijn laagdrempelige diensten waarmee we hopen randkerkelijke of misschien niet-kerkelijke mensen te trekken om zo het Evangelie door te mogen geven.

Voor deze ‘Open deur’-dienst zochten we online naar inspiratie voor een thema. Dit jaar viel ons oog op de ‘Er is Hoop’-toolkit van Agapè. Dat sprak ons eigenlijk direct aan, omdat we graag de boodschap van Hoop doorgeven. Ik denk dat iedereen die Hoop kan gebruiken in z’n leven.”

Agapè helpt kerken om Hoop te verspreiden in hun eigen omgeving. Door middel van de ‘Er is Hoop’-toolkit organiseer je gemakkelijk een Bijbelstudie, dienst of evangelisatie-actie in jouw wijk. Met diverse hulpmiddelen als een prekenset, Bijbelstudies en materialen ga je samen aan de slag. Eerst om de broeders en zusters in de gemeente te mobiliseren om vervolgens buiten de kerkdeuren te getuigen van Gods onvoorwaardelijke liefde.

Eenvoudig te gebruiken toolkit

De evangelisatiecommissie was erg blij met de toolkit. Liesbeth vertelt “In de toolkit stond eigenlijk al een uitgeschreven handleiding die je kon gebruiken voor de dienst. We gebruikten de preekschetsen, de Bijbelstudies en de materialen. Tijdens de eerste dienst ging er een voorganger voor en tijdens de tweede dienst onderwees iemand van Agapè ons. Afgelopen zondag hadden we de derde dienst en dit was met een lokale spreker. Zowel de voorganger in de eerste als in de derde dienst maakten gebruik van de schriftlezing, Bijbeltekst en ook een deel van de liederen uit de tool-kit. De materialen zijn heel toegankelijk en eenvoudig in te zetten door een voorganger.”

De opkomst voor de diensten varieerde, maar de reacties waren erg positief. Mensen waardeerden de boodschap van Hoop en de passende liederen die werden gezongen.

Jongeren betrekken

De boodschap van Hoop bleek toegankelijk en relevant voor alle leeftijdsgroepen. Vooral de jongeren leken enthousiast te zijn en de evangelisatiecommissie hoopt hen onder andere op deze manier meer bij de kerk te betrekken. “Wanneer de kinderen 12 jaar zijn, dan gaan ze van de kindernevendienst af. Vanaf die leeftijd tot een jaar of 20 proberen we ze onder andere door middel van dit soort diensten betrokken te houden. Zij staan open voor een andere invulling van de dienst, houden van meer interactie. Dat is meer van deze tijd.”

 

"Ik denk dat iedereen die Hoop kan gebruiken in z’n leven.”

Liesbeth Oskam | Gereformeerde Ichtuskerk

Universele boodschap van Hoop

Liesbeth is van mening dat de Bijbelse boodschap van Hoop voor ieder mens geldt. “Ik weet niet of dat specifiek voor onze gemeente is, of een algemene behoefte bij mensen: we hopen op een betere toekomst. Wat ons vooral opviel is dat Hoop in de Bijbel een andere betekenis heeft dan dat we nu vaak gebruiken: je mag weten dat Jezus je verlosser wil zijn en dat je bij God mag horen. Die boodschap heeft iedereen nodig. Hoe je die boodschap van Hoop uitleeft is heel persoonlijk. Dat kwam tijdens de laatste dienst meer aan bod. Door de doop, belijdenis, door het avondmaal of door wat je voor een ander doet. Dat kan iets heel kleins zijn. Zo kun je zelf ook het Hoopvolle evangelie verspreiden.”

Het succes van de ‘Er is Hoop’-diensten heeft de evangelisatiecommissie geïnspireerd om volgend jaar opnieuw een reeks thematische diensten te organiseren. Ze geloven dat het hebben van een overkoepelend thema de diensten herkenbaarheid geeft en hen in staat stelt om dieper op het geloof in te gaan.

Deze ervaring heeft hen ook doen besluiten om een cursus genaamd ‘Connect’ aan te bieden, waar mensen kunnen kennismaken met het geloof en de hoop die het biedt. Ze hopen dat dit initiatief mensen zal aanmoedigen om hun geloof te verdiepen en een bron van hoop te vinden in hun leven.

Maak gebruik van de toolkit!

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief